A Belügyminisztérium partnerként vett részt az Európai Bizottság ISEC (Prevention of and Fight against Crime 2009) programja keretében támogatott „Integrált megközelítés a munkaerő kizsákmányolás megelőzésére a származási és célországokban” című projektben, amelynek fő célkitűzése a munkaerő kizsákmányolással kapcsolatos emberkereskedelem mértékének csökkentése a származási-, tranzit- és célországokban.

A projekt keretében végrehajtandó megelőző kampány célja a köztudatformálás, a lakosság, a munkaerő kizsákmányolás szempontjából veszélyeztetett személyek, és a döntéshozók tájékoztatása a külföldi munkavállalás veszélyeiről. A megelőző kampány hivatalosan 2013. június 26-án, a Belügyminisztériumban tartott sajtótájékoztatóval kezdődött és július 14-én zárult.

A kampány célcsoportjai

A kampány célcsoportját a külföldi munkavállalás iránt érdeklődő, elsősorban 18 – 40 év közötti személyek, a 14 – 18 év közötti, főként szakközépiskolákban, szakmunkásképzőkben tanuló középiskolás diákok, illetve a munkaerő kizsákmányolás elleni küzdelemben és megelőzésben érintett döntéshozók képezték.

A kampány üzenete

„A szabad munkavállalás alapvető jog, a munkaerő kizsákmányolása bűncselekmény! Közösen leküzdhetjük a munkaerő kizsákmányolást!”

A kampány üzenete a rendelkezésre álló promóciós anyagokon – plakát, pendrive, brosúra, TV spot, rádió spot – keresztül a kampány végrehajtásában érintett partnerintézmények bevonásával széles körben került terjesztésre és került eljuttatásra a kampány célcsoportjához.

Partnerek

A kampány végrehajtásában a következő szervezetek vettek részt:

- Belügyminisztérium Európai Együttműködési Főosztály, Támogatás-koordinációs Főosztály

- Gerilla Press Kft.

- Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal, Áldozatsegítési és Jogi Segítségnyújtási Főosztály

- Külügyminisztérium, Konzuli Főosztály

- Országos Rendőr-főkapitányság, Bűnmegelőzési Osztály

- Nemzeti Munkaügyi Hivatal, EURES Osztály

Kampánytevékenységek

      a) Közvetlen találkozók a célcsoportokkal

A megelőző kampány eredményes végrehajtása érdekében a kampány célcsoportját képező személyekkel, így a 14-18 év közötti diákokkal, a 18 év feletti lakossággal, illetve a döntéshozókkal közvetlen találkozók kerültek szervezésre. A célcsoportokat fesztiválok, a Nemzeti Koordinációs Mechanizmus, az NGO Kerekasztal, illetve sajtótájékoztató útján értük el. A találkozókon felhívtuk a figyelmet a munkaerő kizsákmányolás jelenségére, a külföldi munkavállalás veszélyére, a megelőző lépésekre, bemutatásra került a TV spot, plakátokat helyeztünk el, brosúrákat és pendrive-okat osztottunk, illetve előzetes és utólagos kérdőívek kerültek kitöltetésre. •

      Sajtótájékoztató

A kampány hivatalos megnyitása érdekében a Belügyminisztériumban 2013. június 26-án 11.00-tól sajtótájékoztató került megtartásra, amelyen a Nemzeti Koordinációs Mechanizmus tagjai is részt vettek. A sajtótájékoztató keretében dr. Berta Krisztina helyettes államtitkár asszony, emberkereskedelem elleni nemzeti koordinátor, illetve Németh Ágnes, az Országos Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési és Áldozatvédelmi Osztályának vezetője ismertette a kampányt, a munkaerő kizsákmányolás jelenségét, a külföldi munkavállalás előtti fontos lépéseket, illetve az emberkereskedelem elleni küzdelem területén az utóbbi időszakban elért eredményeket. A sajtótájékoztató keretében bemutatásra került a TV spot, promóciós anyagok kerültek osztásra, kérdőívek kerültek kitöltetésre. A sajtótájékoztatón a Magyar Távirati Iroda, a kormány.hu, az Echo TV, a Zsaru Magazin és a Belügyminisztérium Sajtófőosztályának képviselői is részt vettek.

     • KÖZÉRT Ifjúsági és Információs Tanácsadó Iroda

Az emberkereskedelem egyik legveszélyeztetettebb csoportjába a roma fiatalok tartoznak. A jórészt ferencvárosi roma fiatalokkal foglalkozó irodában kérdőív került kitöltetésre a fiatalokkal, bemutatásra került a TV spot, valamint promóciós anyagok kerültek szétosztásra.

     • Fesztiválok

          - Hegyalja Fesztivál: A Hegyalja Fesztivál az emberkereskedelem áldozatai szempontjából jelentős megyének számító Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Tokajon kerül minden évben megrendezésre, idén 2013. június 25-30-ig tartott. A rendelkezésre álló információk szerint 80.000 személy látogatott a fesztiválra. 2013. június 28-án az érdeklődőknek bemutatásra került a TV spot, kérdőívek kerültek kitöltésre, promóciós anyagok kerültek szétosztásra.

          - EFOTT Fesztivál: Az EFOTT 1976 óta minden évben megrendezésre kerül, idén 2013. június 25-30 között, Zánkán volt. A rendelkezésre álló információ szerint 88.000 személy látogatott a fesztiválra. A rendezvényen 2013. június 28-án a Fiatal munkavállalók napján, az érdeklődők megnézhették a TV spotot, kérdőívek kerültek kitöltetésre, promóciós anyagok kerültek szétosztásra.

          - VOLT Fesztivál: A VOLT Fesztivál 1992. óta minden évben megrendezésre kerül, idén 2013. július 02-06-ig, Sopronban volt. A rendelkezésre álló információ szerint 118.000 személy látogatott a fesztiválra. 2013. július 03-án az érdeklődőknek bemutatásra kerül a TV spot, kérdőívek kerültek kitöltetésre, promóciós anyagok kerültek szétosztásra.

          - Sziget Fesztivál: Az 1993 óta megrendezésre kerülő, európai szinten ismert és közkedvelt Sziget Fesztiválon tavaly a Belügyminisztérium 5 napos figyelemfelhívó és megelőző kampányt szervezett, amelynek segítségével közel 1000 fiatalt értünk el. A rendelkezésre álló információ szerint évente közel 400.000 személy látogat a fesztiválra, a külföldiek aránya 50% körüli, jellemzően hollandok, franciák, olaszok, németek és britek. A Fesztivál időpontja sajnos kiesik a kampány végrehajtásának időszakából, viszont a sikerre való tekintettel idén 2013. augusztus 07-11. között ismét részt veszünk a Fesztiválon, ahol szeretnénk ismertetni a munkaerő kizsákmányolás veszélyét, a külföldi munkavállalás előtti megelőző lépéseket, bemutatnánk a TV spotot. Az érdeklődők emberkereskedelemmel kapcsolatos kvízjátékon vehetnek részt, amelyért cserébe egyéb ajándéktárgyak mellett a megmaradt szóróanyagok is szétosztásra kerülnek.

     b) Promóciós anyagok terjesztése

     A megelőző kampány promóciós anyagait partnereink segítségével széles körben terjesztettük.

A brosúrák, plakátok és pendrive-ok a kampány célcsoportjával való találkozók (fesztiválok, megbeszélések, sajtótájékoztató) keretében kerülnek terjesztésre, illetve az áldozatsegítő szolgálatok, jogi segítségnyújtó szolgálatok, pártfogó felügyelői szolgálatok ügyfélváróiban, igazságügyi szolgálatok területi irodáiban, külképviseleteken, rendőrkapitányságokon, járási hivatalokon, családsegítő központokban, munkaügyi kirendeltségeken, EURES irodákban, Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal kirendeltségein, Egyenlő Bánásmód Hatóság helyi kirendeltségén, anyaotthonban, szociális ellátóban, közösségi foglalkoztatóban, önkéntes centrumban kerültek elhelyezésre.

A TV spot

     - a Belügyminisztérium emberkereskedelem elleni küzdelem honlapján (https://emberkereskedelem.kormany.hu/megkezdodott-az-emberkereskedelem-elleni-strategia-vegrehajtasanak-elokeszitese, http://thb.kormany.hu/the-government-has-begun-implementing-the-new-national-strategy-against-trafficking-in-human-beings),

     - facebook oldalán (https://www.facebook.com/thbHungary),

     - youtube-on (http://www.youtube.com/watch?v=NoShReCIId4),

     - TV és rádió csatornákon, a kampány célcsoportjával való találkozók keretében kerültek közzétételre.

     c) Előzetes és utólagos kérdőívek kitöltetése

A kampány célcsoportjaival való közvetlen találkozókon (NGO Kerekasztal, Nemzeti Koordinációs Mechanizmus, Sajtótájékoztató, hatóságok munkatársai, fesztiválok, KÖZÉRT Ifjúsági és Információs Tanácsadó Iroda) 200 hatóságok/lakosságnak szóló előzetes kérdőív, 189 hatóságok/lakosságnak szóló utólagos kérdőív, 136 középiskolás diákoknak szóló előzetes kérdőív, 142 középiskolás diákoknak szóló utólagos kérdőív került kitöltetésre.

A kampány láthatósága, médiában való megjelenés

A kampány üzenete a következő médiumokba, internetes oldalakra jutott el: Duna TV, TV2, hatoscsatorna.hu, RádióM, 99.4 Sunshine FM, Lánchíd Rádió, Magyar Hírlap, MTI, Hvg, index.hu, metropol, kormany.hu, emberkereskedelem.kormany.hu, thb.kormany.hu, Zsaru Magazin, jogiforum.hu, hrportal.hu, pestisracok.hu, index.hu, borsonline.hu, ahirek.hu, belfold.hirfal.hu, facebook, youtube, fideszoroszlany.hu, figyel.hu, frissvideok.hu, haon.hu, hirek.me, hirek.animare.hu, hirekma.hu, hir.tv, kozpontiadatnyilvantarto.hu, kutatasi.blogspot.hu, magyarorszag.hirszemle.net, mai24.net, propeller.hu, rendortabornokokegyesulete.hu, hu.nykom.hu, szon.hu, sztarold.hu, tenyek24.tk, velemenyezd.hu, hirek.ws, kinehagyd.hu, borsod-abauj-zemplenmegyeportal.hu, gyor-moson-sopronmegyeportal.hu, nyiregyhazablog.hu, debrecenblog.hu, kaposvarblog.hu, gyorblog.hu

Az emberkereskedelem szempontjából legveszélyeztetettebb terület Magyarországon belül Borsod-Abaúj-Zemplén megye és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, ezért a főváros mellett erre a két megyére koncentráltunk.

A kampány eredményei

     • Promóciós anyagok széles körben való közzététele, osztása

     • TV és rádió spotok széles körben való sugárzása

     • Sajtómegjelenések

     • Célcsoportok tájékozottabbak a munkaerő kizsákmányolás jelenségéről, a külföldi munkavállalás kockázatáról

A rendelkezésre álló rövid időkeret alatt sikeresen végrehajtásra került a kampány, megvalósításra kerültek a kampánytervben kitűzött célok, széles körben terjesztésre kerültek a kampány anyagai és üzenete, a célcsoportok tájékozottabbá váltak a munkaerő kizsákmányolás jelenségéről, a külföldi munkavállalás lehetséges veszélyeiről, illetve a megelőző lépések fontosságáról.